Televisie


Garage Frederik Hendrikstraat. Op de verdieping erboven zag ik mijn eerste tv uitzendingen. De foto stamt uit de jaren '40. Ik weet niet of de familie Jongerius ook nog in mijn tijd de garage runde. (Utr. Archief)
Het is al op veel plekken gememoreerd en ook ik ontkom er niet aan; in de begindagen van de televisie was de schaarste aan toestellen nog zo groot dat de eigenaar van zo'n toestel zich gelijk in een grote populariteit mocht verheugen... 
zo zaten wij dus ook, maar wel vaak met veel meer...

Bij ons was dat de familie boven de garage in de bocht van de Frederik Hendrikstraat. Iedere woensdag- en zaterdagmiddag verzamelde zich voor hun deur een grote schare kinderen, wachtend om voor het kindertv-uurtje binnen gelaten te worden. 
De tv-zender Nederland 1 bestond pas sinds 1951, de eerste uitzending was 6 maanden na mijn geboorte. Natuurlijk alles zwart-wit en zonder reclame. Pas in 1965 werd Nederland 2 toegevoegd. In 1967 was de eerste uitzending in kleur en ontstond de STER voor reclame. Natuurlijk nog heel beperkt toen.


swiebertje
pipo de clown
Waar keken we naar, zo tussen 1955 en 1963? Grote hits, die nog jaren populair zouden blijven, waren natuurlijk 'Swiebertje' en 'Pipo de Clown'. Daarnaast had je de poppenserie 'Dappere Dodo', de science fiction van 'Morgen gebeurt het". 

morgen gebeurt het



dappere dodo
Waar ik zelf ook heel erg van hield was 'De Verrekijker', een 10
minuten (dacht ik) durend magazine met documentaire beelden over van alles en nog wat: verre streken, hoe werkt dit, waar komt dat vandaan? Heel leuk en leerzaam. Ik heb op de formule in mijn latere (tv gerelateerde) beroepsleven nog  menigmaal teruggegrepen.



tante Hannie
En natuurlijk was er tante Hannie, de omroepster van de KRO en de gastvrouw van de buis. Ze leidde de programma's in als geen ander en iedereen zwaaide terug als ze ons aan het eind van het uurtje uitzwaaide en handkusjes toewierp...

Bonanza
Later kwamen er steeds meer tv's. Niet bij mij thuis echter. Mijn vader   vond het maar onnodige afleiding en kocht zijn eerste tv pas toen we allemaal de deur uit waren. En dus was ik aangewezen op vriendjes waar de tv wel gewaardeerd werd. Soms stiekem, soms met medeweten van, maar ik heb zo vele avonden bij anderen aan de buis doorgebracht: de familie Lettinck in de Frederik Hendrikstraat, mijn vriendje Freddie Pruis, ook daar in de straat:
Lassie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten