Naar school: 1955-1963



route naar school (google maps 131012)
Vanaf heel jong liep ik met mijn broers naar school. Dat was een behoorlijk  eind lopen overigens; zowel kleuterschool ‘de Meeuw’ als lagere school de Kohnstammschool bevonden zich in de –toen nieuwbouw- buurt tussen Rubenslaan en Kromme Rijn, vlakbij het DOS stadion (nu Galgewaard). Volgens google maps is het voor een volwassene 17 minuten lopen. Wij deden er, vooral op de terugweg, heel wat langer over...

1959, noodgebouw 'de meeuw' achterkant (Utr. Archief)
‘De Meeuw’ was gevestigd in een houten noodgebouwtje aan het eind van de Adriaen van Ostadelaan. Niet lang nadat ik naar de lagere school ging kwam er een flatgebouw voor in de plaats. De Kohnstammschool lag en (ligt nog steeds) aan de Marislaan. Het was een gloednieuwe, moderne en zeer vooruitstrevende school. Mijn oudste broers hadden de oplevering van het gebouw nog als leerling meegemaakt. Vanuit de klaslokalen keek je direct op de Kromme Rijn. Gedurende mijn lagere schooltijd werd verder aan de buurt gebouwd, ook aan de overkant van de Kromme Rijn. Ik herinner me veel hutten te hebben gebouwd op bouwplaatsen waar nu flats staan. 

1955, kleuterschool de meeuw, ikzelf midden, rechts, vlak voor de juf

We liepen (later fietsten) naar school door de Rembrandtkade over te steken, langs het Antonius Ziekenhuis, de hele Jan van Scorelstraat door en dan linksaf de Adriaen van Ostadelaan op. Voor de Kohnstammschool sloegen we dan nog rechtsaf de Rubenslaan op en gelijk links via de Israëlslaan naar de Marislaan. 

1956, Kohnstammschool (Utr. Archief)
Zoals gezegd, een heel eind. Natuurlijk ook een route waarlangs we, vooral op de terugweg na school, nogal eens een avontuur konden beleven. Ik ben me wel eens een gat in het hoofd gevallen  toen ik op een opgebroken stoep van stapel tot stapel tegels probeerde te springen. Ik herinner me ook een andere keer: met grote verbazing keken we toe hoe een zwerver zomaar uit het vuistje een groot stuk kaas op stond te eten. Ik denk ook aan allerlei gedenkwaardige figuren, straatventers, muzikanten, etc. die we (vaak op hun vaste dagen) tegen kwamen.

En we kwamen  langs een aantal verleidelijke winkels: de lubro bakkerij aan de Jan van  Scorelstraat maar vooral snackbar Cortina aan de Adriaen van Ostadelaan! Hadden we een paar centen op zak dan was dat de plek voor bazooka kauwgom, centendrop of spekkies. Laat die Cortina overigens vandaag de dag nog steeds bestaan op datzelfde hoekje met de Ferdinand Bolstraat! Wie had dat kunnen bedenken!

cafetaria Cortina (google streetview 131012)
(Utr. Archief)
Maar ook aan de lubro bakkerij bewaar ik een gedenkwaardige herinnering. Ik moet nog heel klein zijn geweest (in mijn herinnering zat ik nog op de Meeuw) toen ik eens een rijksdaalder meekreeg voor de juf: schoolgeld of melkgeld of zoiets. Het liep tegen sinterklaas en de etalage van de lubro stond vol met lekkernijen. Vooral een enorm paard van geel suikergoed trok mijn aandacht. Mijn broers waren zeker wat vooruitgelopen want ik ging de winkel binnen en legde mijn rijksdaalder op de toonbank. De waarde van geld kende ik nog niet want toen ik met het paard en wat wisselgeld de deur uit liep dacht ik: ‘nou, daar heb ik ook niks meer aan’ en gooide de stuivers en centen maar weg… Een wat ouder meisje bekeek dat met grote ogen voor ze de centen begon op te grabbelen. 


Welke straf ik voor deze impulsaankoop gehad heb weet ik niet meer. Wel herinner ik me dat ik die ochtend met kleverige handen en mond op school aankwam. Het suikerbeest werd me direct afgenomen en stond de rest van de morgen boven op een kast. Ik kon mijn ogen er niet vanaf houden…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten